"Jag hade en gång en båt..."




En låt som jag heltklart ändrade min syn på nu när jag hörde den på "lyckliga gatan". Har alltid sett den som en glad låt men när man fick reda på vad den handlade om vart den ju helt plötsligt otroligt relevant i dagens hemska samhälle fullt med krig och konflikter av olika slag. Den är värd att lyssna en gång till på samt lyssna på Allyawans tolkning av den. Helt otroligt sann och vi måste alla tänka på att vara tacksamma för det vi har och leva just nu, för vad gör vi om dagen kommer och allt vi har bara försvinner? 
Man kan aldrig förutspå livets plötsliga öden, så se till att du lever i nuet och för dig själv. Den här låten har iallafall fått mig att tänka en hel del, lyssna på den igen, har du svårt att hänga med så klistrar jag in texten nedan så du kan hänga med!

Allyawan - jag hade en gång en båt lycris:

Ref.
Jag hade en gång en båt
Med segel, ruff och köl
Med det var för längesen, så längesen
Svara mig du
Var är den nu
Jag bara undrar
Var är den, svara mig du
Var är den nu
Jag bara undrar
Var är den nu
Allyawan
Vers 1.
Tänk om allt det du har
Inte längre var kvar
Och det enda som du har sparat var minnen från gamla dar'
Om allting rasade ner
I dina gamla kvarter
Och dina vänner var döda
Skulle du palla nå' mer
Vi glömmer lätt bort
Att inget varar för gott
Det blir lätt som en chock
Det ligger kvar i din kropp
Vi säger tack
Till den som skapade allt
Men det kan kännas svårt
När militären går till attack
Det ligger minor här, minor där
Man kan inte gå kvickt
Ty det blir så ja hur blir det så
Min ammo hav var miljonär
Para var ingenting
Nu sjunger han ut såhär
Han säger:

Allyawan
Ref.
Jag hade en gång en dröm
Och jag trodde att den var sann
Sen väcktes jag ur min sömn
Och drömmen försvann
yaaaaaayee
Svara mig du
Var är den nu
Jag bara undrar
Säg mig var är den
Svara mig du
Var är den nu
Jag bara undrar
Var är den nu

Nääk
Vers 2.
Där jag växte upp
Så Hade många samma dröm
Man ville ba' ut å se på världen
skapa nåt' och få beröm
Man ville ba' hitta rätta vägen ut i värden
Hävda sig
Men lärde mig ta inget för givet
Men allt kan falla bort med tiden
Näääk, han står på stigen
Den som leder uppåt
Alltid gjort min egen grej
Pass på dem som inte gjort nåt'
Och har alltid varit tacksam
För det som livet lagt fram
Kolla ba hit och se mig gå
Hela vägen uppför trappan
Upp till toppen
Kroppen Gungar med de e så vi unga e
Så vi lär oss snabbt
Och när det är klart kommer du kunna se
Vi lägger en fot fram
Lägger en fot bak
Det är så vi gungar än idag
Så håll ba handen upp rakt

Allyawan
Ref.
Det fanns en gång en stad
I parken där lekte barn
Sen släppte man ner en bomb
Och staden försvann
Svara mig du
Var är den nu
Jag bara undrar
Var är den
Svara mig du
Var är den nu
Jag bara undrar
Var är den nu
Allyawan
Vers 3.
Tar ingenting förgivet
Kanske blir det som Khomeini i Iran
Eller Pinochet i Chile
Då många fick offra livet för shit
Så var tacksam
Säg aldrig att ditt liv är en bitch
Gå rakt fram mot ljuset
Och bara kör brorsan
Enda garantin i livet
Är att vi dör Brorsan
Jag tänker leva varje dag
Som att den var den sista
Som man ska leva bröder
Som ni ska leva systrar
Lyssna!
Vi tar allting för givet
Allt vi har i livet
Vi klagar hela tiden
Som allting var i strider
Vi tar allting för givet
Allt vi har i livet
Ni vet, ni vet, ni vet...

Ref.
Jag hade en gång en båt
Med segel, ruff och köl
Med det var för längesen, så längesen
Svara mig du
Var är den nu
Jag bara undrar
Var är den, svara mig du
Var är den nu
Jag bara undrar
Var är den nu
Taggar: Allyawan, Allyawans, jag hade en gång en båt, lycris;

Kommentera inlägget här :