Blir äcklad när jag tänker på det

Jag sitter med mina två söner i soffan, dom kollar tv och jag fastnade för en artikel. En artikel som egentligen inte borde behöva skrivas. Men den är skriven och det sägs fantastiskt bra saker i den som gör att alla borde läsa den, tyvärr.

Det är snart 2016 och än så länge har jag två söner. Jag vill ha döttrar, har alltid velat. Men samtidigt slår tanken mig, vill jag att mina döttrar ska växa upp i det här samhället som är just nu. Där jag kommer behöva lära min dotter att försvara sig, att vara extra uppmärksam när hon är ute på kvällarna, eller påväg hem från tunnelbanan. Ska det verkligen vara så att jag måste i min uppfostran av min dotter även kommer behöva lära henne alla små trix som att alltid ha sin pepparsprej i väskan, hur man slår rätt. Hon kommer växa upp och behöva vara rädd.

Det är sjukt men tanken har tom slagit mig att jag aldrig kommer låta henne åka nåstans själv. Att jag typ som mamma ska vara inställd på nån slags jour där jag bara sover på typ standby läge och så fort hon ringer och ska hem så hämtar jag henne. 

Ska det verkligen behöva va så bara för att det finns män där ute som anser sig ha rätt att förgripa sig på en kvinna och beröva henne på all trygghet och självsäkerhet som hon byggt upp under sin uppväxt. Bara för att det finns män där ute som bokstavligen inta kan kontrollera sig själva och anser sig ha rätten till andras kroppar. 

Jag blir äcklad och fruktansvärt arg över att behöva sitta å tänka på allt det här för att jag vill ha en dotter. Detta är inga tankar som slagit mig när jag visste att jag väntade pojkar. 
Jag blir äcklad detta måste få ett slut. 

En sak som måste tas med från artikeln är:
"Det är inte jag som ska lära min dotter att skydda sig, det är du som ska lära din son respekt" 

Respekt för andra oavsett kön! 
Detta måste få ett slut och vi kan ju börja nånstans. 

Kommentera inlägget här :